Wij gebruiken cookies. Cookiebeleid OK
Kortrijksesteenweg 74, 9000 GENT
tel. 09 220 50 00
e-mail gent@rosseel.be
  • Maandag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Dinsdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Woensdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Donderdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Vrijdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Zaterdag 10:00 - 12:00 13:00 - 17:00
  • Zondag gesloten gesloten
K. Maenhoutstraat 9, 9830 SINT-MARTENS-LATEM
tel. 09 280 20 00
e-mail latem@rosseel.be
  • Maandag 10:00 - 12:30 14:00 - 18:00
  • Dinsdag 10:00 - 12:30 14:00 - 18:00
  • Woensdag op afspraak op afspraak
  • Donderdag 10:00 - 12:30 14:00 - 18:00
  • Vrijdag 10:00 - 12:30 14:00 - 18:00
  • Zaterdag 10:00 - 12:30 14:00 - 17:00
  • Zondag gesloten gesloten
Nederstraat 63, 9700 OUDENAARDE
tel. 055 21 01 90
e-mail oudenaarde@rosseel.be
  • Maandag op afspraak op afspraak
  • Dinsdag op afspraak op afspraak
  • Woensdag op afspraak op afspraak
  • Donderdag op afspraak op afspraak
  • Vrijdag op afspraak op afspraak
  • Zaterdag op afspraak op afspraak
  • Zondag op afspraak op afspraak
Nieuwevaart 183, 9000 GENT
tel. 09 280 28 00
e-mail agence@rosseel.be
  • Maandag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Dinsdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Woensdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Donderdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Vrijdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Zaterdag 10:00 - 12:00 13:00 - 17:00
  • Zondag gesloten gesloten

2020-11-16 15:41:00 Voor wie zijn de kosten van de syndicus?

De verdeling van de kosten en lasten tussen huurder en verhuurder, gaf in het verleden vaak aanleiding tot discussie. Bij een appartement te huur in een mede-eigendom zullen er naast de huurprijs ook algemene kosten aangerekend worden. Wat zijn deze kosten? En wie moet wat betalen?

Het Vlaams Woninghuurdecreet wou komaf maken met de discussie over de verdeling van de kosten en lasten. Voor huurovereenkomsten die werden gesloten vanaf 1 januari 2019 geldt voortaan dan ook een duidelijke regeling over de kosten en lasten die door de verhuurder aan de huurder mogen worden doorgerekend.

Wat zijn kosten en lasten?

Bij de verhuur van een huis of appartement komen er voor de verhuurder diverse kosten en lasten bij. Kosten zijn alle uitgaven die door de verhuurder worden gedaan zodat de huurder een volwaardig huurgenot heeft. Dit zijn bijvoorbeeld gas, water, elektriciteit, verlichting en verwarming van de gemeenschappelijke delen, onderhoudskosten van de lift, onderhoudspersoneel voor het onderhoud van gemeenschappelijke delen, …

Lasten zijn de belastingen en retributies die aan openbare overheden moeten worden betaald. 

Huurovereenkomsten voor 1 januari 2019

Voor het Vlaams Woninghuurdecreet bestond er geen duidelijke regeling omtrent de verdeling van deze kosten en lasten. Er was dus een grote contractvrijheid. Door gebrek aan een duidelijke regeling zijn er dus ook heel was discussies tussen huurder en verhuurder welke kosten en lasten al dan niet doorgerekend konden worden. Dit soort discussies veroorzaakt uiteraard een verzuring tussen huurder en verhuurder. Om deze reden zorgt agence rosseel voor duidelijkheid en transparantie waarbij zowel huurder als verhuurder baat hebben.

Huurovereenkomsten vanaf 1 januari 2019

Naast de huurprijs krijgt de huurder vaak een aantal kosten en lasten aangerekend. Voor een

groot aantal kosten en lasten ligt vast wie ze moet betalen. Die regels zijn dwingend wat wil zeggen dat de partijen er dus niet van mogen afwijken.

Het Vlaams Woninghuurdecreet heeft voor de andere kosten en lasten gezorgd voor een duidelijke regeling. Deze zijn te verdelen volgens het volgende principe:

  • De verhuurder betaalt de kosten en lasten die te maken hebben met de zakelijke rechten op de woning.
  • De huurder betaalt de kosten en lasten die te maken hebben met het gebruik van de gehuurde woning.
  • Uitzondering: de onroerende voorheffing.  De onroerende voorheffing voor het gehuurde onroerend goed is verplicht door de verhuurder te betalen.

    

Kostenlijst

Daarenboven werd voor wat betreft appartementen en woningen die zich in een mede-eigendom bevinden, een niet-limitatieve lijst uitgebracht waarin duidelijk bepaalde kosten en lasten worden toegewezen aan de huurder en/of de verhuurder.

Meergezinswoningen
Voor huurder
Voor verhuurder
Verbruik water
X
Verbruik stookolie/gas
X
Verbruik elektriciteit gemeenschappelijke delen
X
Schoonmaak en onderhoud gemeenschappelijke delen
X

Kosten vuilnisinzameling (indien collectief georganiseerd)

X

Kleine herstellingen gemeenschappelijke delen (volgens de lijst van kleine herstellingen)

Dit omvat o.m. het vervangen van een defecte lamp, het vervangen van batterijen van rookmelders in de gemeenschappelijke delen, het herstellen van defecte sloten, het herstellen en vervangen van dienstkranen, stopcontacten en (licht)schakelaars.

X
Grote herstellingen gemeenschappelijke delen/installaties (die niet op de lijst van kleine herstellingen voorkomen), behalve herstellingen ten gevolge van oneigenlijk gebruik voor huurders

X
Aankoop/vervangen meters nutsvoorzieningen

X
Kosten voor algemene vergadering

X
Beheerskosten/ administratiekosten

X
Investeringen/ reservefonds

X

Conciërge

75%
25%

Kosten voor de syndicus

Diensten die specifiek op verzoek en in het belang van de verhuurder of huurder worden gemaak (bv. sleutel laten bijmaken voor huurder of dossier samenstellen bij verkoop voor verhuurder), zijn volledig ten laste van die partij.

34%
66%
Periodiek onderhoud van de lift
50%
50%
Het uitvoeren van de risicoanalyse en het uitvoeren van een preventieve inspectie voor de lift

X
Het vervangen van grote onderdelen en het uitvoeren van de nodige modernisaties voor de lift

X


Wie moet de kosten van huurbemiddeling betalen?


Wanneer de verhuurder een derde inschakelt om te bemiddelen bij de huurovereenkomst, zoals een vastgoedmakelaar, dan mag deze de kosten daarvan niet doorrekenen aan de huurder. De huurder moet alleen instaan voor de kosten van de huurbemiddeling als deze daar zelf de opdracht toe heeft gegeven.

Hoe worden de kosten en lasten berekend?


De kosten en lasten moeten overeenkomen met de werkelijke kosten, tenzij de partijen kiezen om een forfaitair bedrag vast te leggen. De kosten en lasten moeten altijd los van de huur in een afzonderlijke rekening worden opgenomen.

Nieuwsflash

Voor wie zijn de kosten van de syndicus?

De verdeling van de kosten en lasten tussen huurder en verhuurder, gaf in het verleden vaak aanleiding tot discussie. Bij een appartement te... [lees meer]

Positieve en betrouwbare immomakelaar

Van begin af aan was er een vlot contact, correcte communicatie en stipte opvolging. Er worden nauwkeurige afspraken gemaakt. Het agentschap... [lees meer]

Full circle service

We kenden agence rosseel niet maar we hebben een fantastische makelaar die steeds klaarstaat om ons info te geven en ons ook steeds bijstaat... [lees meer]

Volg ons op

agence rosseel nv


Vastgoedmakelaar, -bemiddelaar en -syndicus | BIV Nr. 204.633 | Lid CIB
Toezichthoudende autoriteit: Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars, Luxemburgstraat 16 B te 1000 Brussel
BIV-erkend vastgoedmakelaar-syndicus
BA en borgstelling NV AXA Belgium polis 730.390.160

Woning verkopen buiten Oost -Vlaanderen ?
Wij bevelen volgende vastgoedkantoren aan voor de verkoop van jouw huis of appartement:

Turnhout | Geel | Mol | Herentals | Kempen: www.vansweevelt.be | gespecialiseerd in immo Turnhout
Leuven | Mechelen | Brussel | Hageland: www.living-stone.be | gespecialiseerd in immo Leuven
Dilbeek | Ninove | Halle | Pajottenland: www.pajota.be | gespecialiseerd in immo Dilbeek
website by Medialoft